Erheen

Fietsen naar IJsland is helaas niet mogelijk. Voor het eerste stuk zul je dus de boot of het vliegtuig moeten nemen. Wat prijs betreft maken deze twee mogelijkheden weinig uit: beide kosten ruim f1000,- retour. Wèl scheelt het nogal wat in reisduur en aankomstplaats.

De boot vaart eens per week uit Hanstholm in noord-Denemarken naar IJsland (vanaf begin juni). De boot vertrekt op zaterdagavond uit Denemarken. Maandagochtend kom je dan aan op de Færöer- eilanden, waar je twee dagen kunt uitstappen. De boot vaart ondertussen op en neer naar Bergen in Noorwegen. Op woensdagmiddag vervolg je de reis, en op donderdagochtend kom je aan in Seyðisfjörður in oost-IJsland. De boot draait weer om naar de Færöer. Hij blijft daar een paar uur liggen (het is mogelijk om de boot even te verlaten), en vervolgt dan de reis naar Denemarken, waar je op zaterdag aankomt. De hele reis kost je zo dus een week tijd, plus de tijd die nodig is om in Denemarken te komen.

Arnarflug (dat is IJslands voor "Eagle air") vliegt driemaal per week van Schiphol naar Keflavik. De reis durt per vliegtuig aanmerkelijk korter dan per boot, namelijk drie uur. De luchthaven bij Keflavik ligt op 40 km van Reykjavik. De wegen zijn hier nog verhard....

Als je per boot reist, kom je aan in een veel dunner bevolkt gebied: na de stadjes Seyðisfjörður en Egilsstaðir kom je een tijd lang niets meer tegen. De boot verkoopt ook enkele reizen tegen de helft van de prijs. Veel zin heeft dat niet, want dan zou je moeten terugvliegen. Voor een enkele reis per vliegtuig moet je echter een lijndienst-ticket kopen, en dat is ongeveer even duur als een retour tegen het meer gebruikelijke excursie-tarief. Een retour tegen dit tarief is één maand geldig; een retour dat drie maanden geldig is, is weer een paar honderd gulden duurder.

Je kunt ook met Icelandair naar Keflavik vliegen.

Een rondje fietsen dus, want er zit weinig anders op om op dezelfde plaats waar je aankomt ook weer te vertrekken. De ringweg (weg nr.1) die rond het hele eiland loopt is ruim 1500 km lang. Dat is al gauw 4 à 5 weken fietsen, want je schiet hier niet zo snel op als in Frankrijk. Je zult dus waarschijnlijk een deel moeten uitkiezen, zeker als je ook nog zijwegen van de ringweg wilt befietsen. De route die in dit boek wordt beschreven loopt van Reykjavik "om de zuid" via Egilsstaðir naar Akureyri. Dat is 1100 km, en daar komt dan nog Keflavik-Reykjavik en terug bij (tweemaal 40 km).

De Deense haven Hanstholm is niet eenvoudig te bereiken. Het dichtstbijzijnde station is Thisted op 30 km afstand. De doorgaande trein uit Nederland naar Frederikshavn komt langs Ålborg; vandaar is het nog 94 km naar Hanstholm (en je hebt tenslotte je fiets nog bij je). Er rijden ook fietsbussen naar Denemarken, maar ook dan zul je het laatste stuk zelf moeten fietsen.

De omgeving van Schiphol is meer op auto's gebouwd dan op fietsen, maar je kan Schiphol ook per fiets bereiken. Er zijn drie mogelijkheden:

1. Met de trein naar station Schiphol. De fiets kan buiten de spits mee tegen het gebruikelijke tarief. Het station is met een roltrap direkt met de vertrekhal verbonden.

2. Met de fiets via Rozenburg. Vanuit Utrecht of Hilversum: Mijdrecht - Aalsmeer - Rozenburg. Vanuit Alphen of Leiden: Leimuiden - Rijsenhout - Rozenburg. Bij wegwijzer 3989 over een fietspad tussen de A4 en de startbaan naar Schiphol.

3. Met de fiets via Badhoevedorp. Vanuit Amsterdam Slotervaart (Plesmanlaan) via Sloten naar Badhoevedorp. Waar de Sloterweg de Schipholweg kruist (bij wegwijzer 8820) rechtdoor. (Tenzij de via de Verkuylweg op de Schipholweg komt: dan eerst even rechtsaf). Na 2,25 km linksaf met een tunneltje onder de snelweg door, en dan meteen rechtsaf met een tunnel onder de startbaan door. Langs Aviodome en de vrachtgebouwen naar de vertrekhal. De weg die vanuit Amstelveen ten zuiden van verkeersplein Badhoevedorp naar Schiphol loopt, is verboden voor fietsers (en daar wordt streng op gelet!). Je moet dan toch weer via Badhoevedorp.

Koop voor vertrek in Nederland nog wat eten, want tussen Keflavikurflugvöllur (= vliegveld van Keflavik) en Reykjavik (45 km) kom je geen winkels meer tegen.

Zorg dat je ruim van te voren in de vertrekhal bent (2 uur voor vertrek), want de fiets moet nog worden ingepakt. Dat kan in een plastic hoes (f10,- bij de grotere NS-stations) of in een zogenaamde "fietsvliegdoos" (f25,- bij het loket "overbagage" in de vertrekhal, maar vraag ook eens bij je fietsenmaker). In een doos is de fiets beter beschermd dan in een plastic hoes, maar niet meer als fiets herkenbaar. Je loopt dus kans dat de doos onder alle andere bagage terechtkomt, of ondersteboven vervoerd wordt, met alle risico's van dien. Als je kiest voor een doos, moet je die op Keflavik ergens zien te stallen. Een hoes kan je meenemen (heb je er onderweg ook nog wat aan). Voor het inpakken van de fiets moet er nog even gesleuteld worden: zadel laag, stuur laag en een kwart slag gedraaid, pedalen demonteren, losse dingen (drinkflesje, pomp e.d.) goed vastmaken met touw of tape, banden laten leeglopen (in verband met onderdruk in het vrachtruim), eventueel frame beschermen met een slaapmatje. Het is verstandig om de pedalen thuis alvast los te draaien, en ze dan weer handvast aan te draaien. Ze zitten soms namelijk erg stevig vast. De fietstassen bundelen tot één pakket per persoon met touw of riemen. Zorg ervoor dat dit pakket geen uitstekende delen heeft (zoals haken en elastieken). Elastieken kun je trouwens beter los vervoeren. Geen waardevolle spullen in de zijvakjes bewaren. Camping-gas of benzinetank leegmaken (als je niet van terrorisme beschuldigd wilt worden bij voorkeur thuis al doen). Alle bagage voorzien van naam/adres-labels.

Als je geen regeling hebt getroffen voor overbagage, mag je in principe maar 20 kg bagage meenemen (kijk op je ticket onder "allowance"). Dat is natuurlijk te weinig. Stop in dat geval alle zware spullen (pedalen, gereedschap e.d.) in je handbagage, en zorg ervoor dat die niet wordt meegewogen. De handbagage is ook aan een maximum gebonden, maar daar wordt minder streng op gelet. Je moet dan misschien wel bij de security-check uitleggen wat je met die pannenset in je handbagage van plan bent....