Klik de naam voor
contact gegevens. (FG = Freudenthal Gebouw, voorheen Wiskunde Gebouw) Docent: Gerard L.G. Sleijpen (@uu.nl, FG 504, 030 253 1732) Practicumleiders en assistenten: Groep 1, BBL 169, Ori Yudilevich (@uu.nl, FG 706, 030 253 1562), Nina E. Rosa (@students.uu.nl) Groep 2, BBL 103 106, Roy L.M. Wang (@uu.nl, FG 804, 030 253 4630), Judith M.J. Stoef (@students.uu.nl), Bas te Kolste De groepsindeling wordt in het begin van de cursus vastgelegd en kan daarna niet meer gewijzigd worden (in verband met het nakijken en nabespreken van de verslagen). |
Blok 4: week 17 tot en met week 26, met uitzondering van week 21 (20 en 22 mei).
Locaties:
Martinus Ruppert Gebouw
(Google maps),
zaal Paars; |
ECTS : 7.5 studiepunten Met een gemiddelde studiebelasting van 60 ECTS per jaar of 15 ECTS per periode, wordt verwacht dat je aan een vak van 7.5 ECTS dat in twee periodes gegeven wordt –als Modellen en Simulatie– gemiddeld zo'n 10 uur per week werkt (gedurende 18 weken). |
In dit vak staat de betekenis van de wiskunde voor wetenschap en maatschappij centraal. We maken kennis met wiskundige modellen voor verschijnselen in de biologie, de mechanica en de economie. Voor elk van deze probleemgebieden worden vervolgens wiskundige technieken gepresenteerd die ontleend zijn aan de lineaire algebra, de theorie van iteratie en differentievergelijkingen en de theorie van differentiaalvergelijkingen. Achtereenvolgens komen wat de wiskunde betreft aan de orde: iteratie van functies, bifurcaties, Markov processen, differentievergelijkingen lineair en niet-lineair, differentiaalvergelijkingen van eerste en tweede orde en optimalisatie d.m.v. de simplexmethode. |
In tegenstelling tot wat je gewend bent van andere wiskundevakken ligt de nadruk niet zozeer op het zorgvuldig formuleren en bewijzen van stellingen, maar vooral op toepassingen waarbij de computer een sleutelrol vervult. De typische gang bij het opstellen en toepassen van een wiskundig model zou je in drie fasen kunnen opsplitsen:
Dit is slechts een schets. In de praktijk zul je vaak tussen deze fasen heen en weer springen om je model waar nodig te corrigeren of te verfijnen. De eerste en derde fase lenen zich vooral voor bespreking tijdens een hoorcollege of theoretisch practicum, terwijl je met de tweede fase het best ervaring kunt opdoen terwijl je achter een computer zit. Als je deze werkwijze voor ogen houdt zul je begrijpen dat het practicum een integraal onderdeel van het vak uitmaakt, en dat tijdens het practicum intensief gebruik zal worden gemaakt van de computer. Van een aantal opgaven moet een verslag worden gemaakt. |
Bij het college en de practica wordt gebruik gemaakt van het
dictaat
Voor een aantal opgaves zijn er Tijdens het eerste werkcollege wordt er een cursus (tutorial)
Onderstaande transparanten van de colleges die dit jaar (2013) nog niet gegeven zijn, zijn die van de cursus van afgelopen jaar. Wellicht dat de transparanten voor gebruik bijgewerkt zullen worden. In dat geval zal de oude variant vervangen worden door de nieuwe.
Van een aantal opgaven is een uitwerking beschikbaar (pdf, 05-06-2013). De collectie uitwerkingen zal in loop van de komende weken uitegebreid worden. |
Er dienen drie verslagen ingeleverd te worden. Hier vind je instructies over het schrijven van een verslag en de wijze waarop een verslag beoordeeld wordt. Lees deze instructies zorgvuldig door. Aan het eind van het cursus is een tentamen. Het eindcijfer E komt tot stand door een gewogen gemiddelde te nemen van
E = 0.15*V1 +0.3* V2 + 0.3*V3 + 0.25*max(T,H) mits max(T,H) ≥ 5. Tentamen en hertentamen gaan allebei over de inhoud van de hele cursus. Het dictaat en kopieën van de transparanten mag je bij het tentamen raadplegen en een eenvoudige rekenmachine mag je gebruiken. Uitwerkingen van opgaven mag je echter niet inzien (het dictaat en de transparanten kunnen daarom alleen geraadpleegd worden als het voor de surveillant onmiddellijk duidelijk is dat er geen uitwerkingen van opgaven in bijgeschreven zijn). Deelresultaten uit de cursus van 'n voorgaand jaar (ingeleverde opgaven e.d.) zijn dit jaar niet meer geldig. |
Tenslotte nog een waarschuwing: Het is gebleken dat het vak door studenten in het verleden als zeer moeilijk werd ervaren. Niet zozeer de zwaarte als wel de diversiteit aan onderwerpen –en bijgevolg het rappe tempo waarin deze de revue passeren– is een van de redenen hiervoor. Een tweede reden is de ietwat andere invalshoek dan je wellicht gewend bent: minder diepgang, maar een grotere reikwijdte zogezegd. Laat dit alles vooral geen afschrikking zijn: Modellen en Simulatie is een boeiend vak dat duidelijk maakt hoe belangrijk wiskunde is bij het oplossen van maatschappelijk relevante vraagstukken. |
Per week hebben we twee colleges. Globaal doen we een hoofdstuk per week. De details hieronder voor de colleges die dit jaar nog niet gegeven zijn, zijn die van de cursus van afgelopen jaar. De details zullen t.z.t. bijgewerkt worden.
|